ZARZĄDZANIE ZMIANĄ I KOMUNIKACJA ZMIANY
CEL
Zdobycie przez uczestników wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania zmianą i komunikacji oraz poznanie narzędzi i metod do wykorzystania w tym procesie.
DLA OSÓB, KTÓRE
- wprowadzają zmiany lub uczestniczą w procesie zmian, zatem chcą poznać i zrozumieć mechanizmy oraz efektywnie przeprowadzić cały proces
- chcą poznać przyczyny odmiennych reakcji na zmianę
- odpowiadają za dobrą komunikację w procesie zmiany
PO UKOŃCZENIU SZKOLENIA UCZESTNICY BĘDĄ POTRAFILI
- rozumieć symptomy nadchodzących zmian i ich przyczyny
- analizować wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na zmiany w firmie
- zrozumieć psychologiczne aspekty procesu zmiany
- zidentyfikować źródła i przyczyny oporu wobec zmiany oraz odpowiedzieć na nie
- opracować strategię i plan wprowadzenia zmiany w organizacji
- zrozumieć rolę i zadania kluczowych postaci w procesie zmiany
- zrozumieć i zaspokoić potrzeby interesariuszy procesu zmiany
- opracować i zastosować skuteczną komunikację w procesie zmiany
- przygotować się do wdrożenia zmiany i ewaluacji procesu
FORMUŁA
- Szkolenie oparte jest na case study, które przedstawia sytuację biznesową – organizację w obliczu zmian, a uczestnicy wypracowują kolejne etapy w tym procesie.
- Program podzielony jest na na bloki tematyczne, zawierające teorię i jej praktyczne zastosowanie i przebiega według następującego schematu: prezentacji teorii dotyczącej konkretnego zagadnienia a następnie ćwiczenia poznanych narzędzi i technik. Podejście takie pozwala uczestnikom zrozumieć przyczyny zmian, poznać etapy procesu i używać rekomendowane modele i schematy w trakcie zajęć, w odniesieniu do konkretnej firmy.
- Szkolenie jest interaktywne, znakomitą większość czasu uczestnicy pracują indywidualnie i w małych zespołach, dyskutują i wymieniają poglądy.
- Materiał teoretyczny ilustrowany jest przykładami z biznesu, literatury i prasy, filmami.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
- Szkolenie dwudniowe
- Maksymalna liczba uczestników: 16 osób
- Prowadzone po polsku i po angielsku
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Rozpoczęcie szkolenia
- prezentacja doświadczeń oraz weryfikacja poglądów na temat procesu zmiany
Świat zmian
- stabilność a zmiana w kontekście osiągania sukcesu
- przyczyny zmian we współczesnym świecie
Psychologia zmiany
- odczucia wobec zmian i ich przyczyny, psychologiczne źródła oporu
- typy reakcji na zmianę i związane z tym zachowania, indywidualna reakcja na zmianę
- fazy zmiany – omówienie modeli, przykłady
Dostrzeżenie potrzeb zmiany
- czynniki i zjawiska powodujące zmiany w firmach
- opracowanie wizji i jednoznacznych celów zmiany
Określenie skali i zakresu zmian w organizacji
- rozpoznanie: analiza wpływu zmiany – kroki w procesie
- skutki wdrożenia nowych standardów
Kluczowe postaci w procesie zmiany
- określenie ról, zadań i odpowiedzialności oraz sposobów zaangażowania w proces
- poznanie oczekiwań interesariuszy, analiza ich postaw i strategie postępowania
- zespół przeprowadzający zmianę – zadania, kompetencje i dobór członków zespołu
Wybór optymalnej strategii wprowadzenia zmiany
- analiza możliwości i kryteria wyboru strategii, KPIs
Plan i harmonogram wprowadzenia zmiany
- technika planowania i podziału odpowiedzialności
- możliwe ryzyka w procesie, taktyki minimalizacji ryzyk
Komunikacja w procesie zmiany
- waga dobrej komunikacji, przykłady porażek i sukcesów
- zbudowanie efektywnej strategii i planu komunikacji, wybór metod i mediów
Dostosowanie pracowników do wymogów zmiany
- analiza luki kompetencyjnej
- budowanie planów szkoleń i podnoszenia kwalifikacji
Monitorowanie procesu zmiany
- metody ewaluacji procesu zmiany, wskaźniki sukcesu i efektywności
- reagowanie na problemy, źródła wsparcia w procesie zmiany
Ewaluacja procesu zmiany
- model i zasady oceny skuteczności, realizacji założeń
- przyczyny niepowodzeń w procesie zmian
Ocena realizacji oczekiwań uczestników szkolenia
Szkolenie wymaga aktywności uczestników, gdyż zawiera kilkanaście ćwiczeń indywidualnych i zespołowych pozwalających wykorzystać poznane techniki i metody pracy już na zajęciach. W przypadku szkoleń zamkniętych, ostateczna wersja programu jest efektem poznania potrzeb uczestników i celów Klienta, zatem niektóre zagadnienia mogą być rozbudowane lub skrócone.