ZARZĄDZANIE ZMIANĄ I KOMUNIKACJA ZMIANY

CEL

Zdobycie przez uczestników wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania zmianą i komunikacji oraz poznanie narzędzi i metod do wykorzystania w tym procesie.

DLA OSÓB, KTÓRE

  • wprowadzają zmiany lub uczestniczą w procesie zmian, zatem chcą poznać i zrozumieć mechanizmy oraz efektywnie przeprowadzić cały proces
  • chcą poznać przyczyny odmiennych reakcji na zmianę
  • odpowiadają za dobrą komunikację w procesie zmiany

PO UKOŃCZENIU SZKOLENIA UCZESTNICY BĘDĄ POTRAFILI

  • rozumieć symptomy nadchodzących zmian i ich przyczyny
  • analizować wpływ czynników zewnętrznych  i wewnętrznych na zmiany w firmie
  • zrozumieć psychologiczne aspekty procesu zmiany
  • zidentyfikować źródła i przyczyny oporu wobec zmiany oraz odpowiedzieć na nie
  • opracować strategię i plan wprowadzenia zmiany w organizacji
  • zrozumieć rolę i zadania kluczowych postaci w procesie zmiany
  • zrozumieć i zaspokoić  potrzeby interesariuszy procesu zmiany
  • opracować i zastosować skuteczną komunikację w procesie zmiany
  • przygotować się do wdrożenia zmiany i ewaluacji procesu

FORMUŁA

  • Szkolenie oparte jest na case study, które przedstawia sytuację biznesową – organizację w obliczu zmian, a uczestnicy wypracowują kolejne etapy w tym procesie.
  • Program podzielony jest na na bloki tematyczne, zawierające  teorię i jej praktyczne zastosowanie i przebiega według następującego schematu:  prezentacji teorii dotyczącej konkretnego zagadnienia a następnie ćwiczenia poznanych narzędzi i technik. Podejście takie pozwala uczestnikom zrozumieć przyczyny zmian, poznać etapy procesu i używać rekomendowane modele i schematy w trakcie zajęć, w odniesieniu do konkretnej firmy.
  • Szkolenie jest interaktywne, znakomitą większość czasu uczestnicy pracują indywidualnie i w małych zespołach, dyskutują i wymieniają  poglądy.
  • Materiał teoretyczny ilustrowany jest przykładami z biznesu, literatury i  prasy, filmami.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

  • Szkolenie dwudniowe
  • Maksymalna liczba uczestników: 16 osób
  • Prowadzone po polsku i po angielsku

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA

Rozpoczęcie szkolenia

  • prezentacja doświadczeń oraz weryfikacja poglądów na temat procesu zmiany

Świat zmian

  • stabilność a zmiana w kontekście osiągania sukcesu
  • przyczyny zmian we współczesnym świecie

Psychologia zmiany

  • odczucia wobec zmian i ich przyczyny, psychologiczne źródła oporu
  • typy reakcji na zmianę i związane z tym zachowania, indywidualna reakcja na zmianę
  • fazy zmiany – omówienie modeli, przykłady

Dostrzeżenie potrzeb zmiany

  • czynniki i zjawiska powodujące zmiany w firmach
  • opracowanie wizji i jednoznacznych celów zmiany

Określenie skali i zakresu zmian w organizacji

  • rozpoznanie: analiza wpływu zmiany –  kroki w procesie
  • skutki wdrożenia nowych standardów

Kluczowe postaci w procesie zmiany

  • określenie ról, zadań i odpowiedzialności oraz sposobów zaangażowania w proces
  • poznanie oczekiwań interesariuszy, analiza ich postaw i strategie postępowania
  • zespół przeprowadzający zmianę – zadania, kompetencje i dobór członków zespołu

Wybór optymalnej strategii wprowadzenia zmiany

  • analiza możliwości i kryteria wyboru strategii, KPIs

Plan i harmonogram wprowadzenia zmiany

  • technika planowania i podziału odpowiedzialności
  • możliwe ryzyka w procesie, taktyki minimalizacji ryzyk

Komunikacja w procesie zmiany

  • waga dobrej komunikacji, przykłady porażek i sukcesów
  • zbudowanie efektywnej strategii i planu komunikacji, wybór metod i mediów

Dostosowanie pracowników do wymogów zmiany

  • analiza luki kompetencyjnej
  • budowanie planów szkoleń i podnoszenia kwalifikacji

Monitorowanie procesu zmiany

  • metody ewaluacji procesu zmiany, wskaźniki sukcesu i efektywności
  • reagowanie na problemy, źródła wsparcia w procesie zmiany

Ewaluacja  procesu zmiany

  • model i zasady oceny skuteczności, realizacji założeń
  • przyczyny niepowodzeń w procesie zmian

Ocena realizacji oczekiwań uczestników szkolenia

Szkolenie wymaga aktywności uczestników, gdyż zawiera kilkanaście ćwiczeń indywidualnych i zespołowych pozwalających wykorzystać poznane techniki i metody pracy już na zajęciach. W przypadku szkoleń zamkniętych, ostateczna wersja programu jest efektem poznania potrzeb uczestników i celów Klienta, zatem niektóre zagadnienia mogą być rozbudowane lub skrócone.