ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM PROJEKTOWYM

CEL  

Wzmocnienie kompetencji lidera zespołu projektowego poprzez poznanie zasad, metod i technik pomagajacych skutecznie kierowac zespołem powołanym do realizacji projektu.

DLA OSÓB, KTÓRE

  • są liderami projektów i dostrzegają potrzebę doskonalenia kompetencji przywódczych w kontekście pracy projektowej
  • uczestniczyły w pracy zespołu projektowego i będą samodzielnie kierowały zespołem

PO UKOŃCZENIU SZKOLENIU UCZESTNICY BĘDĄ POTRAFILI

  • stworzyć zespół projektowy z grupy ludzi oddelegowanych do projektu
  • jasno sprecyzować cel wspólnego działania i uzyskać akceptację zespołu
  • ustalić zasady pracy i dobrej komunikacji w zespole i poza nim
  • dobierać środki komunikacji, nie angażować emocji, nawet w sytuacjach trudnych
  • dostrzec potrzeby poszczególnych osób i odpowiednio je zmotywować
  • rozwiązywać spory, udzielać informacji zwrotnej
  • dopasować sposób kierowania zespołem do sytuacji i celu projektu
  • spojrzeć na projekt jak na ciekawe wyzwanie pozwalajace zdobyć nowe kompetencje

FORMUŁA

  • Program szkolenia jest efektem osobistych doświadczeń trenerki i obserwacji pracy liderów zespołów projektowych. Prezentuje dobre praktyki do zastosowania, nie unika dyskusji o tych nie najlepszych. Przedstawia zasady i metody pozwalające tak kierować zespołem, aby osiągać założone cele. Pozwala na poszerzenie wiedzy, umożliwia poznanie swoich  mocnych i słabych stron w obszarze kierowania zespołem ludzi.
  • Spotkanie ma charakter warsztatowy, mocno angażuje uczestników, którzy pracują w małych zespołach,  realizują ćwiczenia w parach i indywidualnie. Uczestnicy zachęcani są do dzielenia się problemami i szukania rozwiązań, udzielają sobie nawzajem wskazówek i życzliwych acz rzeczowych komentarzy.
  • Program szkolenia pokazuje przykłady z biznesu oraz  sprawdzone metody do zastosowania w pracy projektowej. Wykorzystywane są studia przypadków, testy, scenki, analizy fragmentów filmów, artykułów prasowych, dyskusje.
  • Materiał teoretyczny ilustrowany jest  przykładami z literatury i  prasy branżowej.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE:

  • Szkolenie dwudniowe
  • Maksymalna liczba uczestników: 16 osób
  • Prowadzone po polsku

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA 

Rozpoczęcie

  • wymiana informacji i wnioski z dotychczasowych doświadczeń uczestników w obszarze pracy projektowej

Logika pracy projektowej – uporządkowanie wiedzy

  • projekty w strategii organizacji, zarządzanie funkcyjne a projektowe
  • źródła niepowodzeń i pułapek czyhających na osoby zaangażowane w projekt
  • definicja i cechy projektu, terminologia, dokumentacja projektowa
  • postaci występujace w pracy projektowej i ich odpowiedzialności (sponsor, lider, interesariusze, użytkownicy)

Budowanie zespołu projektowego

  • kryteria i uwarunkowania biznesowe
  • cel projektu a cele członków zespołu
  • pożądany skład zespołu projektowego, role zespołowe (model Belbina)
  • charakterystyka i sposób pracy skutecznego zespołu
  • etapy budowania zespołu i zadania lidera na każdym etapie (model Tuckmana)
  • współczesne teorie dotyczące efektywnych zespołów, przykłady z biznesu

Skuteczny lider zespołu projektowego

  • teorie przywództwa w biznesie, sposoby zarzadzania ludźmi i ich skutki
  • autodiagnoza – jakim jestem liderem
  • teoria zarządzania sytuacyjnego i jej skuteczność w pracy projektowej (teoria Adair’a)
  • rola, zadania i wymagane kompetencje lidera zespołu projektowego
  • wyzwania stojące przed liderem

Działania pomocne w kierowaniu zespołem projektowym

  • rodzaje zachowań, techniki, modele, narzędzia
  • kluczowe ustalenia, organizacja pracy, zasady
  • planowanie pracy i rozdzielanie zadań projektowych, techniki
  • rozwiązywanie problemów: źródła i symptomy trudnych sytuacji
  • podejście do konfliktów w pracy nad projektem, rola konfliktów
  • motywowanie członków zespołu: teorie i skuteczne motywatory
  • dobra rozmowa, skuteczna informacja zwrotna, metody i zasady udzielania
  • o czym lider musi zawsze pamiętać

Komunikacja w zespole projektowym i poza nim

  • środki, metody i zasady komunikacji z osobami zaangażowanymi w projekt
  • model „język perswazji”, zwroty pomocne do realizacji celu projektu
  • czynniki, od których zależy forma, treść, cel, oczekiwane efekty
  • zasady przygotowania dobrego wystąpienia lidera projektu

Ocena realizacji oczekiwań uczestników szkolenia

Szkolenie wymaga aktywności uczestników, gdyż zawiera kilkanaście ćwiczeń indywidualnych i zespołowych pozwalających wykorzystać poznane techniki i metody pracy już na zajęciach. W przypadku szkoleń zamkniętych, ostateczna wersja programu jest efektem poznania potrzeb uczestników i celów Klienta, zatem niektóre zagadnienia mogą być rozbudowane lub skrócone.