ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM PROJEKTOWYM
CEL
Wzmocnienie kompetencji lidera zespołu projektowego poprzez poznanie zasad, metod i technik pomagajacych skutecznie kierowac zespołem powołanym do realizacji projektu.
DLA OSÓB, KTÓRE
- są liderami projektów i dostrzegają potrzebę doskonalenia kompetencji przywódczych w kontekście pracy projektowej
- uczestniczyły w pracy zespołu projektowego i będą samodzielnie kierowały zespołem
PO UKOŃCZENIU SZKOLENIU UCZESTNICY BĘDĄ POTRAFILI
- stworzyć zespół projektowy z grupy ludzi oddelegowanych do projektu
- jasno sprecyzować cel wspólnego działania i uzyskać akceptację zespołu
- ustalić zasady pracy i dobrej komunikacji w zespole i poza nim
- dobierać środki komunikacji, nie angażować emocji, nawet w sytuacjach trudnych
- dostrzec potrzeby poszczególnych osób i odpowiednio je zmotywować
- rozwiązywać spory, udzielać informacji zwrotnej
- dopasować sposób kierowania zespołem do sytuacji i celu projektu
- spojrzeć na projekt jak na ciekawe wyzwanie pozwalajace zdobyć nowe kompetencje
FORMUŁA
- Program szkolenia jest efektem osobistych doświadczeń trenerki i obserwacji pracy liderów zespołów projektowych. Prezentuje dobre praktyki do zastosowania, nie unika dyskusji o tych nie najlepszych. Przedstawia zasady i metody pozwalające tak kierować zespołem, aby osiągać założone cele. Pozwala na poszerzenie wiedzy, umożliwia poznanie swoich mocnych i słabych stron w obszarze kierowania zespołem ludzi.
- Spotkanie ma charakter warsztatowy, mocno angażuje uczestników, którzy pracują w małych zespołach, realizują ćwiczenia w parach i indywidualnie. Uczestnicy zachęcani są do dzielenia się problemami i szukania rozwiązań, udzielają sobie nawzajem wskazówek i życzliwych acz rzeczowych komentarzy.
- Program szkolenia pokazuje przykłady z biznesu oraz sprawdzone metody do zastosowania w pracy projektowej. Wykorzystywane są studia przypadków, testy, scenki, analizy fragmentów filmów, artykułów prasowych, dyskusje.
- Materiał teoretyczny ilustrowany jest przykładami z literatury i prasy branżowej.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
- Szkolenie dwudniowe
- Maksymalna liczba uczestników: 16 osób
- Prowadzone po polsku
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Rozpoczęcie
- wymiana informacji i wnioski z dotychczasowych doświadczeń uczestników w obszarze pracy projektowej
Logika pracy projektowej – uporządkowanie wiedzy
- projekty w strategii organizacji, zarządzanie funkcyjne a projektowe
- źródła niepowodzeń i pułapek czyhających na osoby zaangażowane w projekt
- definicja i cechy projektu, terminologia, dokumentacja projektowa
- postaci występujace w pracy projektowej i ich odpowiedzialności (sponsor, lider, interesariusze, użytkownicy)
Budowanie zespołu projektowego
- kryteria i uwarunkowania biznesowe
- cel projektu a cele członków zespołu
- pożądany skład zespołu projektowego, role zespołowe (model Belbina)
- charakterystyka i sposób pracy skutecznego zespołu
- etapy budowania zespołu i zadania lidera na każdym etapie (model Tuckmana)
- współczesne teorie dotyczące efektywnych zespołów, przykłady z biznesu
Skuteczny lider zespołu projektowego
- teorie przywództwa w biznesie, sposoby zarzadzania ludźmi i ich skutki
- autodiagnoza – jakim jestem liderem
- teoria zarządzania sytuacyjnego i jej skuteczność w pracy projektowej (teoria Adair’a)
- rola, zadania i wymagane kompetencje lidera zespołu projektowego
- wyzwania stojące przed liderem
Działania pomocne w kierowaniu zespołem projektowym
- rodzaje zachowań, techniki, modele, narzędzia
- kluczowe ustalenia, organizacja pracy, zasady
- planowanie pracy i rozdzielanie zadań projektowych, techniki
- rozwiązywanie problemów: źródła i symptomy trudnych sytuacji
- podejście do konfliktów w pracy nad projektem, rola konfliktów
- motywowanie członków zespołu: teorie i skuteczne motywatory
- dobra rozmowa, skuteczna informacja zwrotna, metody i zasady udzielania
- o czym lider musi zawsze pamiętać
Komunikacja w zespole projektowym i poza nim
- środki, metody i zasady komunikacji z osobami zaangażowanymi w projekt
- model „język perswazji”, zwroty pomocne do realizacji celu projektu
- czynniki, od których zależy forma, treść, cel, oczekiwane efekty
- zasady przygotowania dobrego wystąpienia lidera projektu
Ocena realizacji oczekiwań uczestników szkolenia
Szkolenie wymaga aktywności uczestników, gdyż zawiera kilkanaście ćwiczeń indywidualnych i zespołowych pozwalających wykorzystać poznane techniki i metody pracy już na zajęciach. W przypadku szkoleń zamkniętych, ostateczna wersja programu jest efektem poznania potrzeb uczestników i celów Klienta, zatem niektóre zagadnienia mogą być rozbudowane lub skrócone.