ZARZĄDZANIE PROJEKTEM
CEL
Przygotowanie uczestników do pełnienia ról lidera projektu i członka grupy projektowej poprzez przegląd i rozwój ich kompetencji w zakresie zarządzania projektami.
DLA OSÓB, KTÓRE
- kierują projektami lub uczestniczą w realizacji projektu
- chcą poznać i zrozumieć zasady rządzące prowadzeniem projektu
- chcą poznać i zrozumieć różnice między zarządzaniem funkcyjnym a projektowym
PO UKOŃCZENIU SZKOLENIA UCZESTNICY BĘDĄ POTRAFILI
- wskazać i uzasadnić przyczyny rozpoczęcia projektu
- zdefiniować cel i zakres projektu, rozdzielić pracę
- zbudować zespół projektowy i efektywnie nim kierować
- zarządzać interesariuszami i poznać potrzeby użytkowników
- przygotować plan i harmonogram prac projektowych
- przewidzieć ryzyka oraz zarządzać komunikacją w projekcie
- monitorować i kontrolować wdrożenie
- ocenić dokonania projektowe i przygotować raport podsumowujący projekt
- wykorzystać dokumentację projektową
FORMUŁA
- Warstwa merytoryczna programu najbliższa jest metodyce Project Management Institute (PMI) i wzbogacona o sprawdzone kompendium dobrych praktyk projektowych.
- Program przeznaczony jest dla praktyków biznesu i koncentruje się na efektywnych taktykach, technikach, narzędziach i zachowaniach, prowadząc uczestników poprzez to instrumentarium, symulując, chronologicznie, przebieg projektu przez organizację przedstawioną w case study.
- Program unika podejścia akademickiego tj. podziału na sesje tematyczne i omawiania zagadnień w oderwaniu od procesu projektowego. Odwołuje się do doświadczenia uczestników, wskazuje skuteczne rozwiązania i narzędzia a eliminuje mniej skuteczne zachowania i standardy pracy. Szkolenie jest interaktywnym warsztatem z udziałem uczestników do 80% czasu. Formy pracy: ćwiczenia otwierające na nowe nawyki, mini wykłady o zasadach, technikach, taktykach i narzędziach oraz ćwiczenie nowego sposobu pracy przy zastosowaniu narzędzi projektowych.
- Uczestnicy otrzymują: komplet dokumentacji projektowej zgodnej ze standardami PMI (wzorce, arkusze, karty,) a także materiały pomocnicze poszerzające i pogłębiające omówione zagadnienia.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
- Szkolenie dwudniowe
- Maksymalna liczba uczestników: 16 osób
- Prowadzone po polsku i po angielsku
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Rozpoczęcie
- przegląd opinii i doświadczeń uczestników dotyczących zarządzania projektami
Logika myślenia projektowego
- definicja i cechy projektu, terminologia, cykl życia projektu
- zarządzanie funkcyjne a projektowe, style zarządzania projektem, definicja sukcesu
Koncepcja projektu
- analiza pomysłu na projekt, uzasadnienie biznesowe
- kiedy rozpoczynać a kiedy zrezygnować z projektu
Lider projektu
- rola, zadania i kompetencje, zakres odpowiedzialności skutecznego lidera projektu
Zespół projektowy
- charakterystyka i sposób pracy skutecznego zespołu projektowego
- kryteria tworzenia zespołu projektowego, fazy rozwoju zespołu i działania lidera
Współpraca ze sponsorem
- rola, zadania, kryteria identyfikacji sponsora oraz metody zarządzania sponsorem
Interesariusze i użytkownicy
- definicja, identyfikacja interesariuszy i zarządzanie interesariuszami
- identyfikacja i analiza potrzeb użytkowników, ich wpływ na powodzenie projektu
- sposoby pozyskiwania wiarygodnej informacji od użytkowników
Określenie celu projektu
- potrzeby użytkowników a cel projektu
- określenie celu projektu, kryteria weryfikacji celu
Karta projektu oraz uzyskanie akceptacji decydentów
- definicja, rola i zawartość – kluczowe parametry
- taktyki uzyskania akceptacji decydentów
Planowanie projektowe
- metodologia, struktura podziału pracy, pojęcia: cele, kamienie milowe, pakiety zadań
- harmonogram projektu (diagramy GANTT, PERT, ścieżka krytyczna)
- określanie zasobów w projekcie, budżetowanie projektu
Zarządzanie ryzykiem w projekcie
- definicja ryzyka i identyfikacja ryzyk
- zarządzanie ryzykiem w projekcie, minimalizacja ryzyk, wycena ryzyka
- plan awaryjny, definicja i cel, zasady i metody przygotowania
Komunikacja w projekcie
- zarządzanie komunikacją w celu uzyskania uzyskanie przychylności dla projektu
- techniki i metody komunikacji w projekcie, plan komunikacji i system kontroli
Monitorowanie przebiegu i wdrożenia projektu
- cele i zasady oraz system monitoringu, techniki, system raportowania
Ewaluacja projektu
- rozliczenie projektu, raport zamknięcia, analiza sukcesów i porażek
- najczęstsze przyczyny niepowodzeń w projekcie
Ocena realizacji oczekiwań uczestników szkolenia
Szkolenie wymaga aktywności uczestników, gdyż zawiera kilkanaście ćwiczeń indywidualnych i zespołowych pozwalających wykorzystać poznane techniki i metody pracy już na zajęciach. W przypadku szkoleń zamkniętych, ostateczna wersja programu jest efektem poznania potrzeb uczestników i celów Klienta, zatem niektóre zagadnienia mogą być rozbudowane lub skrócone.