ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM

CEL

Zdobycie wiedzy i umiejętności, które wzmocnią kompetencje uczestników jako liderów zespołów a w konsekwencji pozwolą lepiej wykorzystać potencjał pracowników, ich wiedzę i kreatywność.

DLA OSÓB, KTÓRE

  • kierują zespołami i odpowiadają za realizację zadań  wynikających ze strategii firmy
  • chcą wiedzieć, jak wykorzystać potencjał pracowników poprzez umiejętne  formułowanie celów, podejmowanie decyzji, delegowanie zadań, motywowanie i rozwiązywanie konfliktów

PO UKOŃCZENIU SZKOLENIA UCZESTNICY BĘDĄ POTRAFILI

  • zbudować skuteczny zespół
  • organizować pracę członków zespołu, delegować i koordynować zadania
  • ustalać indywidualne cele oraz wspierać ich osiągnięcie
  • oceniać,  motywować, chwalić  oraz rozwiązywać sytuacje konfliktowe
  • stosować efektywną komunikację z członkami zespołu

FORMUŁA 

  • Program szkolenia jest efektem doświadczeń trenerki i pracy z zespołami w strukturach organizacji biznesowych. Prezentuje dobre praktyki do zastosowania, nie unika dyskusji o złych działaniach. Odnosi cele zespołu i poszczególnych osób do celów strategicznych firmy. Szkolenie pozwala poznać swoje mocne i słabe strony w obszarze przywództwa.
  • Spotkanie ma charakter warsztatowy, mocno angażuje uczestników, którzy pracują w małych zespołach,  realizują ćwiczenia w parach i indywidualnie. Uczestnicy zachęcani są do dzielenia się problemami i szukania rozwiązań, udzielają sobie nawzajem wskazówek i życzliwych acz rzeczowych komentarzy.
  • Program szkolenia przedstawia przykłady z biznesu oraz sprawdzone metody do zastosowania w pracy z zespołem. Wykorzystywane są studia przypadków, testy, scenki, analizy fragmentów filmów, artykułów prasowych, dyskusje.
  • Materiał teoretyczny ilustrowany jest  przykładami z literatury i prasy branżowej.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

  • Szkolenie dwudniowe
  • Maksymalna liczba uczestników: 16 osób
  • Prowadzone po polsku

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA 

Rozpoczęcie

  • wnioski z doświadczeń uczestników z pracy zespołowej i kierowania zespołami

O zespołach

  • grupa a zespół, rodzaje i formy zespołów, istota pracy zespołowej
  • rola zespołów w realizacji strategii organizacji
  • zarządzanie hierarchiczne, funkcyjne, projektowe
  • 5 dysfunkcji pracy zespołowej (model Leonciniego)

Budowanie zespołu

  • kryteria i uwarunkowania biznesowe
  • cel zespołu a cele indywidualne jego członków
  • pożądany skład zespołu, role zespołowe (model Belbina)
  • charakterystyka i sposób pracy skutecznego zespołu
  • etapy budowania zespołu i zadania lidera na każdym etapie (model Tuckmana)
  • współczesne teorie dotyczące efektywnych zespołów, przykłady z biznesu

Skuteczny lider zespołu

  • style przywództwa: analiza przypadków oraz krytyczna ocena przyczyn i skutków (przykłady z biznesu, historii)
  • ewolucja teorii przywództwa, uwarunkowania
  • teorie zarządzania sytuacyjnego (Herseya Blancharda, Adair’a)
  • autodiagnoza – jakim jestem liderem
  • rola, zadania i wymagane kompetencje lidera zespołu w obecnej rzeczywistości
  • wyzwania biznesowe dla lidera; logika i praktyka zarządzania przez cele

Działania pomocne w kierowaniu zespołem

  • rodzaje zachowań, techniki, modele, narzędzia
  • zasady współpracy członków zespołu
  • przygotowanie komunikatów i wystąpień lidera zespołu
  • dobra organizacja pracy własnej i zespołu, zasady
  • delegowanie zadań, techniki
  • doradzanie i wspieranie, zasady
  • źródła i symptomy trudnych sytuacji w zespole, diagnoza i rozwiązywanie, metody
  • konflikty w zespole, rola, diagnoza przyczyn i ocena skutków, metody rozwiązywania
  • motywowanie członków zespołu: teorie i skuteczne motywatory
  • skuteczna informacja zwrotna, metody i zasady udzielania

Komunikacja w zespole

  • środki, metody i zasady komunikacji z członkami zespołu
  • model „język perswazji”, zwroty pomocne do realizacji celów zespołu

Ocena realizacji oczekiwań uczestników szkolenia

Szkolenie wymaga aktywności uczestników, gdyż zawiera kilkanaście ćwiczeń indywidualnych i zespołowych pozwalających wykorzystać poznane techniki i metody pracy już na zajęciach. W przypadku szkoleń zamkniętych, ostateczna wersja programu jest efektem poznania potrzeb uczestników i celów Klienta, zatem niektóre zagadnienia mogą być rozbudowane lub skrócone.