STRATEGICZNE PLANOWANIE MARKETINGOWE
CEL
Poznanie logiki i procesu strategicznego planowania marketingowego, wykorzystanie najlepszych praktyk w tym zakresie oraz dostępnych modeli i narzędzi.
DLA OSÓB, KTÓRE
- pracują w dziale marketingu, są zaangażowane w proces planowania marketingowego i zarządzanie produktami
- pragną uporządkować i poszerzyć wiedzę marketingową i doświadczenia praktyczne
- pracują w innych działach firmy i chcą poznać myślenie i działania marketingowe
PO UKOŃCZENIU SZKOLENIA UCZESTNICY BĘDĄ POTRAFILI
- opracować strategiczny plan marketingowy
- analizować informacje o otoczeniu firmy i zmianach na rynku
- ocenić zasoby firmy w kontekście oczekiwań klientów i możliwości rynkowych
- poznać potrzeby i zrozumieć zachowanie klienta
- zarekomendować działania operacyjne spójne ze strategią marketingową
- wykorzystać w codziennej pracy dostępne modele, narzędzia i techniki marketingowe
FORMUŁA
- Program odzwierciedla holistyczne podejście do marketingu, reprezentowane przez the Chartered Institute of Marketing, i przedstawia związki ze strategią organizacji oraz poszczególne kroki w planowaniu marketingowym. Uczestnicy poznają te etapy budując plan marketingowy dla, opisanej w case study, firmy, gotowej do wprowadzenia zmian w ofercie produktów. Podejście takie pozwala zrozumieć logikę i praktycznie wykorzystać modele i narzędzia w trakcie zajęć. Proces analizy i planowania ma odniesienie do rzeczywistości i jest mocno osadzony w realiach ekonomicznych.
- Szkolenie jest interaktywne, większość czasu uczestnicy pracują w małych zespołach i wymieniają poglądy, sugerują rozwiązania i prezentują dokonania na forum grupy.
- Teoria ilustrowana jest przykładami z biznesu, literatury i prasy branżowej oraz filmami.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
- Szkolenie dwudniowe
- Maksymalna liczba uczestników: 18 osób
- Prowadzone po polsku i po angielsku.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Rozpoczęcie
- zebranie doświadczeń uczestników w obszarze planowania marketingowego i zarządzania produktami
Planowanie marketingowe w organizacji
- marketingowa orientacja firmy
- rola marketingu strategicznego
- struktura planu marketingowego
- prezentacja narzędzi i metod przydatnych w opracowywaniu strategii marketingowej
Omówienie case study
Klienci
- współczesny klient – jak go poznać i zrozumieć?
- proces decyzji o zakupie; jakie są i jak minimalizować ryzyka zakupowe
- różnorodność potrzeb klientów, źródła pozyskiwania informacji
- consumer insight –jak odkryć i wykorzystywać
- badania marketingowe pomocne w zrozumieniu zachowania klientów
Analiza firmy i otoczenia:
- strategia firmy i jej konsekwencje dla rozwiązań marketingowych
- wpływ środowiska zewnętrznego i wewnętrznego na firmę i marki
- analiza konkurencji, benchmarking
Diagnoza sytuacji
Opracowanie strategii marketingowej:
- wyznaczanie celów marketingowych, spójność z celami biznesowymi
- wybór strategii wzrostu
- segmentacja i wybór grup docelowych
Marketingowe działania taktyczne
- logika i wykorzystanie modelu Marketing Mix 7P
- cykl życia produktu i możliwych działań na każdym etapie
- rola marki i zarządzanie marką ; pozycjonowanie marki
- miejsce poszczególnych marek w portfolio i ocena ich potencjału
- proces wprowadzenia nowego produktu
- rola ceny i strategie cenowe
- zintegrowana komunikacja marketingowa
- charakterystyka usług, planowanie budżetu marketingowego
- kontrola działań i wyznaczanie wskaźników efektywności działań (KPIs)
Propozycja strategii marketingowej i działań taktycznych
- prezentacje zespołowe, dyskusja, informacja zwrotna
Ocena realizacji oczekiwań uczestników szkolenia
Szkolenie wymaga aktywności uczestników, gdyż zawiera kilkanaście ćwiczeń indywidualnych i zespołowych pozwalających wykorzystać poznane techniki i metody pracy już na zajęciach. W przypadku szkoleń zamkniętych, ostateczna wersja programu jest efektem poznania potrzeb uczestników i celów Klienta, zatem niektóre zagadnienia mogą być rozbudowane lub skrócone.