PLANOWANIE STRATEGICZNE

CEL

  • Poznanie procesu opracowania planu strategicznego oraz etapów planowania, technik i narzędzi wspomagających ten proces.

DLA OSÓB, KTÓRE

  • mają za zadanie opracować plan strategiczny organizacji
  • koordynują lub są włączone w proces planowania strategicznego
  • powinny mieć umiejętności spojrzenia na firmę w szerokim, strategicznym kontekście
  • poszukują nowego modelu rozwoju firmy

PO UKOŃCZENIU SZKOLENIA UCZESTNICY BĘDĄ POTRAFILI

  • samodzielnie opracować plan strategiczny, dla firmy lub departamentu
  • zbierać i analizować informacje dotyczące otoczenia biznesowego oraz wyciągać wnioski wpływające na strategię firmy
  • rozumieć jak ocenić zasoby firmy w kontekście możliwości i wyzwań rynkowych
  • zaproponować, spójne ze strategią, działania taktyczne
  • prezentować i argumentować zasadność ich wdrożenia
  • praktycznie wykorzystać dostępne modele, narzędzia i techniki

FORMUŁA

  • Program odzwierciedla podejście do myślenia o biznesie reprezentowane przez the Chartered Institute of Marketing, wiodącą organizację marketingową w Europie, i prezentuje poszczególne kroki w planowaniu strategicznym. Uczestnicy opracowują strategię dla firmy przedstawionej w case study. Podejście takie pozwala zrozumieć logikę i etapy planowania strategicznego oraz wykorzystać rekomendowane modele i schematy już w trakcie zajęć. Proces analizy i planowania ma odniesienie do rzeczywistości i jest mocno osadzony w realiach ekonomicznych.
  • Szkolenie jest interaktywne, większość czasu uczestnicy pracują w małych zespołach i wymieniają poglądy, sugerują rozwiązania i prezentują dokonania na forum grupy.
  • Teoria ilustrowana jest przykładami z biznesu, literatury i prasy branżowej oraz filmami.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

  • Szkolenie dwudniowe
  • Maksymalna liczba uczestników: 16 osób
  • Prowadzone po polsku i po angielsku

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA

Rozpoczęcie

  • wymiana poglądów i dotychczasowych doświadczeń w zakresie planowania strategicznego

Zasadność budowania strategii

  • analiza sukcesów i porażek organizacji biznesowych
  • skutki właściwych i nieracjonalnych decyzji

Strategia i planowanie strategiczne

  • wizja i misja, wartości, perspektywa strategiczna
  • logika procesu planowania strategicznego, korelacja celów i działań
  • struktura planu strategicznego (piramida strategiczna)
  • podejścia do planowania strategicznego (Osterwalder Business Model Innovation, Strategia Błękitnego Oceanu, Balanced Scorecard)

Prezentacja case study

Sesja analityczna

  • analiza otoczenia, czynników makroekonomicznych i trendów
  • analiza otoczenia wewnętrznego: konkurentów, interesariuszy, dostawców
  • analiza potencjału firmy, struktury organizacyjnej i kultury
  • określenie potencjału rynku – poznanie oczekiwań klientów oraz ryzyk zakupowych
  • szukanie najlepszych wzorców

Zebranie kluczowych informacji i wniosków do opracowania strategii

  • podsumowanie procesu analizy i diagnoza (model SWOT)

Opracowanie wizji i misji firmy

  • metodyka i wytyczne
  • przykłady i inspiracje

Ustalenie celów

  • cel biznesowy i cele strategiczne (model SMART)
  • korelacja celów

Sesja kreatywna – budowa strategii

  • rekomendowane działania w odniesieniu do wniosków z analizy strategicznej
  • wybór strategii uzyskania przewagi konkurencyjnej
  • wskazanie kierunków strategicznych
  • określenie priorytetów strategicznych (Matryca Priorytetyzacji)
  • wyznaczanie wskaźników efektywności (KPIs)
  • metody kontroli działań

Prezentacje opracowanych strategii

  • wykorzystanie modelu piramidy strategicznej
  • dyskusja, informacja zwrotna
  • ocena realizacji oczekiwań uczestników szkolenia

Szkolenie wymaga aktywności uczestników, zaangażowania w proces analityczny, dyskusje i rekomendacje. Powyższa propozycja programowa nie jest ostateczna – ta zawsze powstaje po dokładnym zbadaniu potrzeb uczestników, oczekiwań klienta i ostatecznym ustaleniu celów szkolenia. Poszczególne moduły czy zagadnienia mogą zostać rozbudowane lub okrojone.