PLANOWANIE STRATEGICZNE
CEL
- Poznanie procesu opracowania planu strategicznego oraz etapów planowania, technik i narzędzi wspomagających ten proces.
DLA OSÓB, KTÓRE
- mają za zadanie opracować plan strategiczny organizacji
- koordynują lub są włączone w proces planowania strategicznego
- powinny mieć umiejętności spojrzenia na firmę w szerokim, strategicznym kontekście
- poszukują nowego modelu rozwoju firmy
PO UKOŃCZENIU SZKOLENIA UCZESTNICY BĘDĄ POTRAFILI
- samodzielnie opracować plan strategiczny, dla firmy lub departamentu
- zbierać i analizować informacje dotyczące otoczenia biznesowego oraz wyciągać wnioski wpływające na strategię firmy
- rozumieć jak ocenić zasoby firmy w kontekście możliwości i wyzwań rynkowych
- zaproponować, spójne ze strategią, działania taktyczne
- prezentować i argumentować zasadność ich wdrożenia
- praktycznie wykorzystać dostępne modele, narzędzia i techniki
FORMUŁA
- Program odzwierciedla podejście do myślenia o biznesie reprezentowane przez the Chartered Institute of Marketing, wiodącą organizację marketingową w Europie, i prezentuje poszczególne kroki w planowaniu strategicznym. Uczestnicy opracowują strategię dla firmy przedstawionej w case study. Podejście takie pozwala zrozumieć logikę i etapy planowania strategicznego oraz wykorzystać rekomendowane modele i schematy już w trakcie zajęć. Proces analizy i planowania ma odniesienie do rzeczywistości i jest mocno osadzony w realiach ekonomicznych.
- Szkolenie jest interaktywne, większość czasu uczestnicy pracują w małych zespołach i wymieniają poglądy, sugerują rozwiązania i prezentują dokonania na forum grupy.
- Teoria ilustrowana jest przykładami z biznesu, literatury i prasy branżowej oraz filmami.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
- Szkolenie dwudniowe
- Maksymalna liczba uczestników: 16 osób
- Prowadzone po polsku i po angielsku
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Rozpoczęcie
- wymiana poglądów i dotychczasowych doświadczeń w zakresie planowania strategicznego
Zasadność budowania strategii
- analiza sukcesów i porażek organizacji biznesowych
- skutki właściwych i nieracjonalnych decyzji
Strategia i planowanie strategiczne
- wizja i misja, wartości, perspektywa strategiczna
- logika procesu planowania strategicznego, korelacja celów i działań
- struktura planu strategicznego (piramida strategiczna)
- podejścia do planowania strategicznego (Osterwalder Business Model Innovation, Strategia Błękitnego Oceanu, Balanced Scorecard)
Prezentacja case study
Sesja analityczna
- analiza otoczenia, czynników makroekonomicznych i trendów
- analiza otoczenia wewnętrznego: konkurentów, interesariuszy, dostawców
- analiza potencjału firmy, struktury organizacyjnej i kultury
- określenie potencjału rynku – poznanie oczekiwań klientów oraz ryzyk zakupowych
- szukanie najlepszych wzorców
Zebranie kluczowych informacji i wniosków do opracowania strategii
- podsumowanie procesu analizy i diagnoza (model SWOT)
Opracowanie wizji i misji firmy
- metodyka i wytyczne
- przykłady i inspiracje
Ustalenie celów
- cel biznesowy i cele strategiczne (model SMART)
- korelacja celów
Sesja kreatywna – budowa strategii
- rekomendowane działania w odniesieniu do wniosków z analizy strategicznej
- wybór strategii uzyskania przewagi konkurencyjnej
- wskazanie kierunków strategicznych
- określenie priorytetów strategicznych (Matryca Priorytetyzacji)
- wyznaczanie wskaźników efektywności (KPIs)
- metody kontroli działań
Prezentacje opracowanych strategii
- wykorzystanie modelu piramidy strategicznej
- dyskusja, informacja zwrotna
- ocena realizacji oczekiwań uczestników szkolenia
Szkolenie wymaga aktywności uczestników, zaangażowania w proces analityczny, dyskusje i rekomendacje. Powyższa propozycja programowa nie jest ostateczna – ta zawsze powstaje po dokładnym zbadaniu potrzeb uczestników, oczekiwań klienta i ostatecznym ustaleniu celów szkolenia. Poszczególne moduły czy zagadnienia mogą zostać rozbudowane lub okrojone.