BUDOWANIE MARKI I ZARZĄDZANIE MARKĄ
CEL
Zdobycie wiedzy na temat roli marki we współczesnym świecie, nauczenie się jak markę zbudować i jak nią zarządzać.
DLA OSÓB, KTÓRE
- odpowiadają za działania marketingowe w firmie (zarządzanie marką, komunikację)
- mają za zadanie zbudować nową markę
- zdobywają doświadczenie w obszarze marketingu
PO UKOŃCZENIU SZKOLENIA UCZESTNICY BĘDĄ POTRAFILI
- przeprowadzić analizę otoczenia i marki oraz wyciągnąć wnioski
- odkryć oczekiwania klientów i odpowiedzieć na nie ofertą składaną przez markę
- stworzyć fundament i strategię marki oraz opracować plan działania
- dobrać metody i środki komunikacji
- wykorzystać dostępne narzędzia i metody do kreowania marki i zarządzania nią
FORMUŁA
- Punktem wyjścia do stworzenia programu było holistyczne podejście do marketingu i zarządzania marką, reprezentowane przez the Chartered Institute of Marketing, wiodącą organizację marketingową w Europie.
- Uczestnicy szukają najlepszych praktyk i sprawdzonych rozwiązań w procesie budowania marki, odnosząc działania do otaczającej, zmieniającej się rzeczywistości. W zespołach i na forum grupy dyskutują na temat roli marki w biznesie, i nie tylko, analizują prawdziwe przykłady marek, ich sukcesy lub porażki, krytycznie oceniając przyjęte strategie. Weryfikują adekwatność teorii i konceptów marketingowych. Wykorzystywane są studia przypadków (case studies), co ułatwia wykonywanie ćwiczeń, pozwala zrozumieć logikę budowania strategii marki i sposób wykorzystania modeli i schematów w trakcie zajęć.
- Szkolenie jest interaktywne, uczestnicy pracują w małych zespołach, prezentują wnioski.
- Teoria ilustrowana jest przykładami z biznesu, literatury i prasy branżowej oraz filmami.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
- Szkolenie dwudniowe
- Maksymalna liczba uczestników: 16 osób
- Prowadzone po polsku
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Rozpoczęcie
- Wymiana doświadczeń uczestników z dotychczasowych działań marketingowych i budowania marki
Czego uczą historie marek
- analiza sukcesów i porażek kilku znanych marek
- rezultaty wyborów i decyzji biznesowych, krytyczna ocena
- trendy i zjawiska wykorzystywane do tworzenia marek
Istota marki
- produkt a marka – czy w dzisiejszym świecie istnieją jeszcze produkty
- marka w ujęciu historycznym, funkcje i korzyści z budowania marki
- definicje i komponenty marki
- definicja i składniki kapitału marki (brand equity)
- tożsamość marki (brand identity) i wizerunek marki (brand image)
- esencja marki (model BEW) i kluczowy benefit marki, czemu służy
Rola marki
- znaczenie i funkcja marki w biznesie, marka – jeden z zasobów strategicznych firmy
- znaczenie marki dla klienta, procesy zakupowe i wyzwania, ryzyka zakupowe
- strategia organizacji a strategia marki
Zasady i działania budujące silną markę
- analiza otoczenia i wnioski do strategii marki
- segmentacja, wybór grupy docelowej i jej dokładna charakterystyka
- potrzeby i oczekiwania klienta (customer insight)- jak je odkryć
- pozycjonowanie: koncepcja, cele, uwarunkowania rynkowe, narzędzia (brand puzzle, brand scope, brand key)
- architektura marki, kluczowe decyzje, identyfikatory
- strategia komunikacji, czynniki determinujące
- wybór narzędzi komunikacji w kontekście pozycjonowania, efektywność komunikacji
- zachowanie ciągłości i jednorodności, strategie repozycjonowania, rozszerzania – możliwości i ograniczenia
Zarządzanie marką
- fazy rozwoju marki (model PLC) oraz narzędzia marketingowe na różnych etapach
- zarządzanie portfelem marek i kształtowanie oferty firmy (macierz BCG)
- kreowanie nowej marki – źródła inspiracji
- strategiczny plan marki” – zapis celów i kierunków działania (model Piramidy Marki)
- metody i techniki pomiaru efektywności budowania marki
- personal branding – budowanie marki własnej
Ocena realizacji oczekiwań uczestników szkolenia
Szkolenie wymaga aktywności uczestników, gdyż zawiera kilkanaście ćwiczeń indywidualnych i zespołowych pozwalających wykorzystać poznane techniki i metody pracy już na zajęciach. W przypadku szkoleń zamkniętych, ostateczna wersja programu jest efektem poznania potrzeb uczestników i celów Klienta, zatem niektóre zagadnienia mogą być rozbudowane lub skrócone.